مقدمه
ای کمیل!ثروتمندان بی تقوا مرده اند.گرچه به ظاهر زنده اند.
اما دانشمندان تا دنیا برقرار است زنده اند.بدن هایشان گر چه در زمین پنهان,
اما یاد آنان در دل ها همیشه زنده است.
(حکمت 147)
ای کمیل!ثروتمندان بی تقوا مرده اند.گرچه به ظاهر زنده اند.
اما دانشمندان تا دنیا برقرار است زنده اند.بدن هایشان گر چه در زمین پنهان,
اما یاد آنان در دل ها همیشه زنده است.
(حکمت 147)
ترین نظریه ای که تاکنون به اعتقاد بسیاری به وجود آمده است ،اطلاعاتی را در اختیار
خوانندگان قرار دهم،امید است که مفید واقع شود.
اما این نظریه که اولین باراز سوی فیزیکدان معروف ،آلن
گوس مطرح شد،نظریه ی (جهان تورمی ) است.
در این نظریه عقیده بر این است که در اولین یک تریلیون تریلیونیم ثانیه ،نیروی ضد
گرانش مرموزی ،باعث شده است که جهان گسترش یابد و انبساط پیدا کند.
همه ما اغلب در خبرها خوانده یا شنیده ایم که در پی سانحه هوایی، خلبان هواپیما با خروج اضطراری (Eject) و با کمک چتر
نجات از مرگ حتمی رهایی یافته است . در این مقاله با این فرایند و چگونگی نجات جان خلبان توسط آن آشنا خواهید شدمکانیزم انجام اجکت سیستم eject به این صورت عمل می کند که خلبان در اولین مرحله باید پوشش شیشه ای یا کاناپی هواپیما را از سر راه بردارد که برای این منظور در اطراف شیشه مواد منفجره مخصوص پیش بینی شده است که پس از کشیدن
طناب مخصوص کاناپی از هواپیما جدا شده و سپس خلبان کلید eject را فشار می دهد تا راکتهای نصب شده در زیر صندلی
خلبان را در مدت 1.8 ثانیه به ارتفاعی بالغ بر 100 متر پرتاب نماید .
شرایط پرش باید طوری باشد که خلبان به صورت عمودی از هواپیما به بیرون پرتاب شود ، در غیر اینصورت ممکن است
در اثر پائین بودن هواپیما با زمین اصابت کند . چتر خلبان داخل صندلی قرارداد و خلبان با صندلی پرتاب می شود .
اجکت اکثراً زمانی صورت می پذیرد که دیگر هیچ شانسی برای ادامه پرواز وجود نداشته باشد و نجات جان خلبان در اولویت باشد.
صندلی پرتاب شونده:
Seat یا همان صندلی پرتاپ شونده ، دقیقآ مانند چتری است که چتربازان موقع پرش از هواپیما از آن استفاده می کنند .
این چتر که البته مجهز تر از نوع چتر بازان است در زیر صندلی خلبان تعبیه شده است . و کمر بند های ایمنی صندلی در حقیقت
بند های همان چتر است که خلبان قبل از پرواز و بعد از نشستن روی صندلی آن را از روی شانه های خود عبور داده و به
قلاب های صندلی وصل می نماید .
صندلی پرتاب شونده فقط مخصوص هواپیماهای شکاری است و در هواپیماهای مسافربری تعبیه نمی شود. وقتی خلبان شکاری
مورد هدف قرار می گیرد .یا این که به دلایل نقص فنی هواپیما تعادل خود رو از دست می دهد ، و خلبان بعد از این که مطمئن
می شود که هیچ امیدی به حفظ هواپیما نیست ، با فشار دادن دگمه ای یا کشیدن دستگیره پرتاب(در برخی انواع این عمل
دو مرحله ای است) با فشار به بیرون پرتاپ می گردد و به دنبال آن چتر به طور اتوماتیک باز شده و جان خلبان رو نجات می دهد.
بیان این نکته خالی از لطف نیست که بدانید در زمان جنگ تحمیلی بسیاری از خلبانان ما باوجودی که هواپیمای آن ها آسیب دیده بود
و یا بخاطر اصابت گلوله مسلسل آتش گرفته بود ،تا آخرین لحظات به فکر سالم نشاندن هواپیما بوده و در این راه به شهادت رسیدند
در هنگام اجکت برای یک لحظه فشاری بیش از +18 جی به بدن انسان وارد می آید که اگر لباس های آنتی جی(جی سوت ) نباشند،
قطعاً فرد در همان دم به دلیل افت کلی فشار خون (اختلاف فشار خارج بدن و عروق) جان خواهد سپرد. در ضمن، در بعضی مواقع،
اجکت به صورت ناقص صورت می گیرد و ممکن است قسمتی از بدن خلبان به کابین برخورد کند (مانند شکستگی دستبه دلیل
برخورد با کابین هنگام خروج اضطراری از هواپیما). در ضمن خلبان باید برای اجکت حتماً سرهای خود را تقریباً تا میان پاهایش بیاورد
تا گردن او در هنگام اجکت از جا کنده نشود. یکی از خلبانان F-15C که حین تمرین در خلیج مکزیک، با سرعت 5/1 ماخ و در حالی
که نوک هواپیما به سمت زمین بود، بیرون پرید و از 23 نقطه دچار شکستگی شدید شد ضمن اینکه 8 ماه تمام در بیمارستان بستری بود.
البته عمل ایجکت تبعات بعدی را برای خلبان ایجاد می کند. بیشتر ایجکتها به علت فشاری که به کمر یا گردن خلبان وارد میکنند
باعث آسیب دیدگی می شوند، ولی اگر سرعت و حرکت جنگنده در حد نرمال باشد، یعنی سرعت آن بیشتر از 700 یا 800
کیلومتر و در حال سقوط سریع نباشد،ایجکت کم خطرتر انجام می شود.
برخی صندلی های پرتاب شونده مثل نوعی که در میگ29 یا 31 به کار برده شده طبق ادعای سازنده یعنی شرکت زوزدای
روسیه، می تواند در هر ارتفاع و سرعتی، جان خلبان را نجات دهد، البته مشروط به اینکه خلبان از لباس و کلاه مخصوص
ضدفشار که شبیه به لباس و کلاه فضانوردی است، استفاده کرده باشد.
آیا میدانید به همراه يك صندلي اجكت(صندلی نجات خلبان هواپیمای جنگنده) چه چيزهايي وجود دارد؟
1- غذا به اندازه ي سه روز.
2- شكلات.
3-يك كلت.
4-يك كلت منور.
5- يك قايق بادي مخصوص دراپ در آب.
6-يك قلاب ماهي گيري.
7-يك دستگاه شبيه كباب پز براي طبخ غذا.
8-يك پودر مخصوص كه اگر خلبان در آب دراپ كند با آن ريختن آن پودر كوسه ها دور مي شوند.
9-بسته ي كمك هاي اوليه.
10-چاقوي معروف و بسيار تيز MC 1 كه حتي قادر به بريدن مفتول فلزي مي باشد.
11-آينه براي علامت دادن در روز.
12-يك تشك بادي كه اگر خلبان بالاي جنگل دراپ كند.اين تشك اطراف بدن او را مي پوشاند تا به خلبان آسيبي نرسد.
13-قرص تصفيه آب
معروف ترين شركت سازنده ي صندلي اجكت شركت Martin Backer مي باشد.
منبع :www.saad.aut.ac.ir
در این مقاله سعی دارم شما را با سیستم HUD که در انواع وسایل نقلیه ی مدرن کاربرد دارد آشنا کنم.امیدوارم این مطالب برای شما مفید باشد.
مقدمه
نمایشگری فرانما است که اطلاعات را در جلو دید و منظر بیننده ،بدون اینکه بیننده مجبور باشد جایی دیگر را ببیند،نمایش می دهد.این سیستم ابتدا برای هواپیماهای نظامی توسعه یافت ،اما به تدریج وارد مصارف غیر نظامی گردید.به طوری که امروزه در هواپیماهای تجاری ، برخی اتوموبیل ها و سایر وسایل نقلیه کاربرد دارد.
اگر در حین عبور از عرض خیابان یک مرتبه از وسط جنگل های ما قبل تاریخ یا هر جای دیگری سر در آوردید زیاد تعجب نکنید.
حتما می گویید این چه حرف نا مربوطیه که من می زنم.اگر ادامه ی این مقاله را بخوانید متوجه حرف های من می شوید
زمین در مجموعه ای از نواحی گولدیلاکس قرار دارد.
شاید بپرسید گولدیلاکس چیه؟
ترس: عاطفه ایست که انسان را وادار می کند تا با متحمل شدن شر کمتری از شرآتی اجتناب ورزد.
فروتنی: اندوهی است که با تصور ضعف ما همراه باشد.
حسد: اندوهی است که به وسیله ی آن از کوشش یا قدرت فعالیت انسان جلوگیری می شود.
شادی: تحول انسان از کمال کمتر به کمال بیشتر است.
اندوه(غم): تحول انسان از کمال بیشتر به کمال کمتر است.
نفرت: اندوهی است که همراه با تصورعلت خارجی
باشد.
عشق :شادیی است که همراه با تصور علت خارجی باشد.
منبع:(کتاب فلسفه ی اخلاق و مبانی رفتار)
حوصله
مردی که حوصله اش سر رفته بود ,رفت تا حوصله ای بخرد,هیچ کس حوصله ای نداشت.
بند کفش
سر چهار راه او را دیدم .وقتی نظرم را جلب کرد که خم شد تا بند کفشش را ببندد,وقت بلند شدن هر چه سعی کرد نتوانست بلند شود.
|
-->(cached) |
جهانهای موازی -->(cached) |